Laukiniai Baja vakarai

Girmantas | Burlentės, Jėgos aitvarai, Kelionės, Spotai | birželio 14, 2010

Baja – Ramiojo vandenyno legenda, apie kurią yra girdėję daugelis vandens sporto aistruolių ir bangų mylėtojų. Tačiau net būnant čia, ne visuomet pavykstą šią legendą pamatyti ir patirti. Tie, kuriems pasiseka – neužmirš jos visą gyvenimą.

Kelionė

Tiems, kas turi privatų lėktuvą kelionė gali būti išties paprasta. Meksikoje pilna privačių nusileidimo takų. Tiems, kas neturi – nenusiminkite. Važiuodamas pirmuoju Baja greitkeliu ne tik grožėsiesi įspūdinga gamta, bet ir aplankai keletą tikrų meksikietiškų miestelių. Bet pradėkime nuo pradžių. Keliaujant į Baja galima skristi į San Diego arba Los Angeles oro uostus Amerikoje arba į Loreto, La Paz oro uostus Meksikoje. Abu variantai turi savų pliusų ir minusų. Tačiau vienas svarbiausių faktorių – automobilių nuomos kaina. Ir šioje vietoje Amerikos kompanijos teikia gerokai pigesnes paslaugas. Be to, Meksikoje neįmanoma išsinuomoti kelioninio automobilio (kemperio). Kadangi daugumoje spotų tenka tiesiog stovyklauti visi automobilio patogumai turi labai daug privalumų. Nepamiršk, kad viskas ką atsiveši bus viskas ką turėsi!

travel4

Važiuodamas automobiliu gali rinktis kur pervažiuoti JAV-Meksikos sieną. Eismas Tijuana yra nežmoniškas. Kai kurių šaltinių teigimu čia sieną kerta 300.000 žmonių per dieną! Miestas tiesiog susiliejęs su San Diego, be to, jame ne taip lengva orientuotis. Mums (kaip pirmą kartą važiuojantiems į Baja) patarė rinktis Tecate. Nedidelis miestelis (žinomas dėl to paties pavadinimo alaus) nutolęs keliasdešimt kilometrų į rytus. Jokių kamščių, jokio streso, aiški navigacija ir, daugelio nuomone, kur kas saugesnis maršrutas. Įvažiuojant į Meksiką iš JAV, būtina žinoti tik vieną dalyką: įvažiuoti į Baja California dalį iki Ensenados 72 valandoms leidžiama be vizos. Taigi, niekas pasienyje nesirūpina dėl kelionės dokumentų. Pravažiavęs sieną net nesupranti, kaip atsidūrei Meksikoje be jokio patikrinimo. Tavo pareiga yra susirasti imigracijos ofisą, pasiimti iš jų saskaitą apmokėjimui, susirasti banką, kuriame susimokėjęs už vizą apie $20 USD (būtina turėti virš 200 pesų), grįžti pas pasieniečius ir pasiimi vizą. Priešingu atveju imigracijos tarnybą teks susirasti Ensenada arba gali tekti mokėti baudą išvažiuojant iš šalies. Žinoma, jeigu grįžti per tą pačią sieną – galbūt niekas ir nepastebės, kad užtrukai kiek ilgėliau…

travel2

Baja keliai labai skirtingi. Ta pati pirmoji autostrada vietomis yra nepriekaištinga, tačiau vietomis priverčia riebiai nusikeikti įvažiavus į dar vieną duobę. Taip pat rekomenduojama vengti važinėti naktį. Šiaurinėje dalyje – daugiausiai dėl nusikalstamumo. Tačiau ir pietuose nėra labai saugu – dykumose neturėdamos daug žolės, asfaltą mėgsta parupšnoti karvės ir ožkos (važiuojant naktį jas pamatai tik paskutinę akimirką). Kas porą šimtų kilometrų įrengti kariniai patikrinimo punktai. Pirmi patikrinimai gali būti kiek nejaukūs, tačiau mes važinėdami pirmyn atgal greitai pripratome. Praktiškas patarimas – svarbiausius asmeninius daiktus, tokius kaip piniginė ar pasas, turėti prie savęs. Ne dėl to, kad kariškiai bandytu apvogti – tiesiog labai nemalonu, kai jie nesidrovėdami išnarsto kiekvieną skyrelį. Mums taip pat patarė nakvoti tik kempinguose ir nestoviniuoti be reikalo tamsoje. Net jeigu veidrodėlyje išvystume švyturėlius – važiuoti iki degalinės ar kokio nors miestelio kuriame yra žmonių. Daug keliautojų gali papasakoti įvairių istorijų apie apiplėšimus ir panašiai. Tačiau faktas yra tai, kad kiekviena istorija turi dalelę tiesos. Tuo tarpu mes neturėjome jokių problemų, žinoma, su likimu per daug neflirtavome.

travel3

Geriausias žemėlapis kelionėms po Baja – Baja Almanac. Žemėlapis atnaujinamas kas kelerius metus, tad kelių būklė ir kita informacija yra labai tiksli. Be to jame yra GPS duomenys, tad tai yra tikras pagalbininkas pasiryžusiems rimtiems bekelės išbandymams. Mes naudojomės paprastu turistiniu žemėlapiu. Keliai nebuvo labai tikslūs, tačiau visas norimas vietas radome be problemų. Taip pat, prieš kelionę buvome susėdę su vienu keliautoju ir susižymėjome pagrindinius kelionės punktus. Dauguma spotų pasiekiami tik žvyrkeliais. Vieni jų yra pakankamai geri, kiti nors ir greideriuoti, gali būti pakankamai grubūs. Na, ir žinoma, kartais žvyrkeliai tiesiog tampa dykumų bekele. Važiuojant į pagrindinius spotus paprasto automibilio pakanka, tačiau siekiant aplankyti atokesnius kampelius – aukštas pravažumas ir keturi varomi ratai yra būtinybė.

travel1

Stovyklavimas

Pasiekus savo išsvajotąjį spotą prasideda antras išgyvenimo etapas. Stovyklavimas. Prieš kelionę mums net keli žmonės sakė, jog važiuojame į dykumą ir kad ten nėra nieko. Tačiau kol pats neatsiduri tokiose sąlygose – nesupranti ką tai reiškia. Pripratę prie lietuviško stovyklavimo su ramiai čiurlenančiu upeliuku, minkštomis samanomis ir medžių pavėsiu, buvome lengvai šokiruoti kai supratome, kad po kojomis tik smulkūs ir aštrūs akmenukai, o vienintelis šešėlis – po automobiliu. Bene svarbiausia stovyklaujant – susikurti užuovėją. Burlenčių maišais uždengėme automobilio dugną ir, išsikloję automobilio kilimėlius ant žemės, susikūrėme šiek tiek erdvės buičiai. Kadangi keliavome su tuo, ką panešame ant pečių – mūsų stovyklavietė atrodė kukliai. Šalia užuovėjos praverstų ir kilimas, bent paprasta palapinė šešėliui sukurti, taip pat kelios sulankstomos kėdutės ar net staliukas. Ir taip sakome ne todėl, kad esame išlepinti – tiesiog reikia turėti šiek tiek erdvės, pavyzdžiui, maisto ruošai.

camping1

Taip pat, pirmą kartą išvažiavę į dykumą, neapskaičiavome alkoholio ir vandens atsargų. Vanduo čia garuoja itin greitai. Reikia atsigerti, ruošti maistą, plauti indus (galima tai daryti ir vandenyne), išsimaudyti po dušu (na bent jau kartais) ir taip toliau. Norėdami pasilikti pora dienų ilgiau susiradome šiek tiek gėlo vandens. Patyrę keliautojai skaičiuoja žmogui beveik 4 litrus vandens per dieną. Taip pat tik keli spotai gali pasigirti netoliese esančiomis parduotuvėmis ar restoranais. Iš kitos pusės – vandenynas juk čia pat – visada gali isigyti žuvies ar jūros gėrybių iš žvejų arba pasigauti ką nors pats.

camping2

Vėjai ir bangos

Visur pasaulyje dykumos ir vandenynai sukuria pačias geriausias sąlygas buriavimui. Kortezo jūroje vėjai pučia nuo lapkričio iki gegužės, tuo tarpu Ramiojo vandenyno pakrantėje šiaurys pučia beveik visus metus. Balandį – gegužę vėjai būna stipriausi, tuo tarpu vietiniai žvejai draugiškai išskiria Septiembre (rugsėjis) kaip didžiausių bangų mėnesį. Rudeniop salygos pasidaro švelnesnės, oras šiltesnis, vėjas pakyla vėliau popiet ir retai kada būna labai stiprus. Žema ramiojo vandenyno vandens temperatūra sukuria šaltą oro frontą kuris vasaros metu apsaugo nuo uraganų. Tuo tarpu uraganai įsupa Ramujį vandenyną ir atneša pietų bangas.

windwaves

Baja šiaurėje galima pagauti bangų tiek iš pietų, tiek iš šiaurės. Tačiau centrinė Baja dalis yra šiek tiek labiau komplikuota. Punta Eugenia iškyšulys ir Isla Cedros sala uždengia didžiąją dalį spotų regione. O dėl kranto linijos, vedančios į pietryčius, krantus pasiekia tik didelės šiaurės bangos. Kai kurie spotai Bajoje turi aukštus uolėtus krantus apsaugančius nuo vėjo, kitus – priešingai, lepina dykumų ir reljefo paveikti terminiai efektai. Geriausiai pasauliui žinomi bangų spotai – Punta San Carlos ir Punta Abreojos. Abu šie spotai orienuoti tiesiai į pietus, tad jie tiesiog neišvengiamai surenka visas bangas, ateinančias iš ramiojo vandenyno. Taip pat pietų bangas, turbūt bene geriausias, pagauna ir Isla Natividad sala. Tai paskutinė stotelė pietų bangoms, prieš pasiekiant šiauriau esančius Punta Canoas, Punta Camachu ir Punta San Carlos. Keliuose salos spotuose lūžta išties didelės bangos, o stiprūs vėjai nuo kranto keliuose jų sudaro puikias sąlygas plaukti burlente. Toliau Baja pietuose galima tikėtis pagauti bangų tik Punta Conejo ar Punta Marquez. Conejo – labiau orientuotas banglentininkams spotas (banga lūžta prieš vėją), o Marquez – piečiausias „dešiniakojų“ bangų spotas, kuriame vėjo užteks burlentei ar aitvarui. Toliau pietuose spotai tinkami daugiau banglentėms, taip pat jie kur kas labiau civilizuoti. Juose daugiau banglentininkų, žmonių ir triukšmo.

windwaves2

Vėjas Baja pakyla popiepiet, tačiau šiauriau esančiuose spotuose jis gali įsipūsti ir nuo pat ryto. Mūsų kelionės (balandį-gegužę) metu, vidutinę dieną buvo pastovus 10-14 m/s šiaurys, porą stipresnių dienų vėjas sustiprėjo virš 16 m/s, lengvesnėmis dienomis siekė 7-10 m/s. Geriausias pasirinkimas – 70-85 litrų lenta ir 4-5 kv. metrų burės. Lengvomis dienomis galėtų pagelbėti ir didesnė įranga, tačiau jeigu bangų yra – vėjo visada užtenka mažesnei įrangai. Norint plaukti jėgos aitvaru vidutinėmis dienomis pravers 7-9 kv. metrų aitvaras, tačiau kartais gali prireikti ir 6, lygiai taip pat, kaip ir 12.

windwaves3

Keli spotai, kuriuose pavyko pagauti bangų:

Punta San Carlos

Dėl itin stiprių liūčių, siautusių žiemą, kelias į San Carlos šįmet buvo blogiausias per paskutinius 10 metų. Trijų valandų bekelė – išties varginanti. Kuo arčiau spoto esi – tuo kelias blogesnis. Vienintelis dalykas, ką galima padaryti – apsišarvuoti kantrybe! Mes spotą pasiekėme be didesnių problemų. Mercury teko pora įlenkimų ir apibrozdinimų dugne, tačiau nieko kritiško.

sancarlos1

Spote galima apsistoti įrengtoje SoloSports stovykloje su pilnu maitinimu bei kelione nuo San Diego oro uosto arba galima stovyklauti. SoloSports yra pastatę keletą lauko tualetų ir renka simbolinį kempingo mokestį. Kai veikia satelitinė antena – kempinge galima pagauti net ir internetą. Stovyklavimo sąlygos – ne itin draugiškos. Jokių parduotuvių čia nėra, taigi viskas, ką atsiveši, bus viskas, ką turėsi. Tiesa, žvejų kaimelyje galima įsigyti šviežios žuvies ar jūros gėrybių, taip pat – gėlo vandens (ne geriamo!). Jeigu nemoki ispaniškai ar nenori važiuoti į kaimelį (žvejai grįžta pakilus vėjui), pavėjui nuo pagrindinės stovyklavietės gyvenantis Pablo visada pasiruošęs pagelbėti.

sancarlos2

Niekas neapibūdintų spoto geriau, nei jo šeimininkai ir senbuviai. Nepatingėkite pasidomėti apie sąlygas SoloSports darbuotojų ar pastovių keliautojų. Tikrasis Punta San Carlos grožis – skirtingų bangų įvairovė vos kelių kilometrų ruože. Didelė ir galinga Bomboros banga užsidaro tarsi amfiteatras 270 laipsnių kampu. Bangos lūžta kiek toliau nuo kranto, be to yra itin tinkamos šuoliams. Banga persiformuoja į mažesnę ir virsta pakrantės mūša. Ši banga yra tobula pradedantiesiems ar besimokantiems. Užsidarančios sekcijos sukuria pukias rampas mokytis aerial ar kitus triukus bangose. Toliau pavėjui banga vėl iškyla prieš iškyšulį ir pradeda dar vieną kilometrą savo kelionės, pasiekdama Chili Bowl (Čili dubenėlis), ir baigdama savo kelionę ties žvejų kaimeliu. Beje, iš visų San Carlos bangos sekcijų, būtent Chili Bowl yra dažniausiai matoma spaudoje bei internete.

sancarlos3

Punta Abreojos

Punta Abreojos – vienas paskutinių spotų, važiuojant į pietus, kuriame galima būti užtikrintam dėl bangų ir vėjo. Itin gerų žvejybos plotų dėka miestelis plečiasi ir šiandien – jau beveik iki pat spoto gali atvažiuoti asfaltuotu keliu. Tačiau… stovyklavimo sąlygos dar prastesnės negu kitur. Čia kietą dykumos pagrindą keičia smėlio kopos. Tad ką ir kur bedarysi, smėlis pustomas į akis, maistą, mašiną – visur. Taipogi, daugiau civilizacijos kartu atneša ir vietinių besitrainiojančių aplink. Kartais tai gali būti visai nemalonu, kai tiesiog pusryčiauji ar nori pailsėti po geros sesijos, o aplink zuja mašinos ir tave stebi tuzinas rudų akių. Tačiau kol jie nekelia jokio pavojaus, nėra reikalo dėl jų rūpintis. Galų gale, mes – tik svečiai.

abre1

Miestelis čia pat, tad pagrindinių produktų galima įsigyti keliose parduotuvėlėse. Taip pat galima pavalgyti keliose kavinėse ar iš kioskelių parduodamais nacionaliniais Meksikiečių tacos. Abreojos gali pasigirti net tik bangomis, tačiau ir internetu. Panašu, jog atvesta interneto linija visai nesulaukia apkrovos, tad internetas čia buvo geriausias kokį teko pagauti visoje Baja. Poroje kavinių, miesto bibliotekoje ir Froggy interneto kavinėje nesunkiai galima ne tik pasitikrinti paštą, tačiau ir išsiųsti/parsiųsti dokumentus ar filmus.

abre2

Vėjas pradeda kilti iškart po pietų. Panašiai į San Carlos – Punta Abreojos taip pat turi keletą skirtingų bangos sekcijų. Jėgos aitvarų mėgėjams šis spotas ypatingai patinka ir dėl to, jog už 15 km esanti lygaus vandens lagūna puikiai tinka pradedantiesiems ar triukams, o nuo jos žiočių pasileidus pavėjui visą šį atstumą galima raižyti bangas nesirūpinant dėl grįžimo prieš vėją. Banga kiek gražiau ir tvarkingiau lūžta priešais miestelyje esantį švyturį. Toliau banga pereina į kranto mūšą įlankoje, kur gali siekti gerokai virš galvos. Dominuojanti šiaurės banga čia lūžta labai tvarkingai. Čia labai tinkamos sąlygos mokytis plaukioti bangose ar šokinėti. Toliau, pasiekę sekantį iškyšulį, bangos iškyla virš akmeninio rifo ir pradeda begalinę kelionę į įlanką. Norint pagauti bangą čia – reiktų rinktis bent logo-high (gerokai virš galvos). Priešingu atveju stati bangos dalis labai trumpa. Su pietų banga spotas pasikeičia iš esmės. Pakrantės mūšoje bangos užsidaro iškart, nepalikdamos šansų antram posūkiui, tuo tarpu nuo iškyšulio besiridenanti banga tampa ypatingai ilga, tvarkinga, o kartais net ir virš stiebo aukščio!

abre3

Mes garantuotai kada nors pakartosime šią kelionę. Tačiau kitą kartą grįšime labiau pasiruošę. Ilgesniam laikui. Ištyrinėsime daugiau. O bangų pradėsime ieškoti kiek vėliau – balandžio pabaigoje.

fin

Video

Panašūs straipsniai:
  1. Aivaras

    Foto super! Labai grazu!

  2. Migle

    Like it!